دوره های آموزش شعرخوانی و کلاس فن بیان و سخنوری

آموزش شعرخوانی و کلاس فن بیان و سخنوری چگونه است و در این دوره ها چه مواردی آموزش داده می شود و چه تفاوتی با دوره های مرسوم فن بیان و سخنوری دارد و چگونه می توان در کنار آموزش شعرخوانی، مهارت سخنوری و اعتماد به نفس خود را بالا ببریم؟

برای پاسخ به پرسش های فوق ابتدا باید توضیح مختصری از کلاس فن بیان و سخنوری داشته باشیم و اینکه سخنوری در کجا و در چه مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد و به کمک ما می آید. مواردی که به طور خلاصه می توان به آن اشاره نمود عبارتند از:

– شاید برای شما پیش آمده باشد که در یک جمع و یا مهمانی و یا یک جلسه رسمی نتوانید کلمات مناسب برای بیان یک جمله پیدا کنید. (سخنوری)

– و یا چنان دچار اضطراب و استرس شوید که نتوانید آنچه را که می خواهید بیان کنید. (اعتماد به نفس)

 – و یا در یک مناظره و بحث و گفتگو اگرچه می دانید که کاملاً حق با شما است، اما توان متقاعد سازی و اثبات حرف خود را ندارید. (سخنوری)

– آنقدر تند و جویده صحبت می کنید که مخاطبتان با کلافگی از شما سوال می پرسد که چه گفتید!؟ (فن بیان)

– آنقدر آهسته و نامفهوم صحبت می کنید که حتی خودتان هم صدایتان را نمی شنوید (فن بیان)

– هنگامی که با دوستتان تنها هستید به راحتی صحبت می کنید، اما هنگامی که در یک مهمانی و یا یک جلسه و یا یک انجمن قصد سخنرانی و یا صحبت جمعی داشته باشید، دچار استرس و خشک شدن دهان می شوید (اعتماد به نفس)

– هنگامی که در جمع صحبت می کنید حوصله سایرین سر می رود و کلافه می شوند. (سخن وری و اعتماد به نفس)

– احساس می کنید که در کانون توجه نیستید و یا به اصطلاح کاریزماتیک نیستید؟ (فن بیان، سخن وری، اعتماد به نفس)

و ده ها و صدها مورد دیگر که تمامی آنها مجموعه ای هستند از اعتماد به نفس، فن بیان و سخنوری.

دوره شعر خوانی چگونه می تواند فن بیان و سخنوری را بهبود ببخشد؟

شعر مجموعه ای است از احساس، کلام، تشبیه، لغت و فن بیان و سخنوری. شعر می تواند در کوتاه ترین زمان بلندترین معانی را برساند و احساس برانگیزد.

                           چرا نگفتی با من بتا بروز نخست          که عهد و وعده و پیمان من مدار درست

شعر خواندن برخلاف صحبت کردن عادی و یا خواندن یک متن، تمرکز و شمرده خوانی می خواهد.

در صحبت کردن عادی، شما معمولا زمانی از حرکات دست و صورت استفاده می کنید که هیجان زده شده باشید، به طور مثال هنگامی که می خواهید درباره یک خاطره و یا یک اتفاق خاص صحبت کنید.

برخلاف صحبت عادی، شعر سراسر احساس و تشبیه است، به همین خاطر زمانی که شما شعر می خوانید به ناچار هنگام خواندن و یا صحبت کردن باید از احساس و زبان بدن کمک بگیرید، که به مرور این توانایی را در شما به وجود می آورد که هنگام صحبت کردن معمولی و عادی نیز بتوانید با زبان بدن سخن بگویید و بتوانید احساس دیگران را تحت تاثیر قرار داده و نافذ و کاریزماتیک باشید.

شما با شعرخوانی می توانید درست صحبت کردن، درست خواندن، با احساس حرف زدن، استفاده از زبان بدن و غیره را بیاموزید.

در این دوره ها به منظور افزایش دایره لغت و مهارت سخنوری، از سه بخش: شاهنامه خوانی، مثنوی خوانی و خوانش اشعاری از نظامی گنجوی بهره برده می شود، به گونه ای که کارآموزان بتوانند اشعار را خوانده و معنی کنند.

دوره شعرخوانی و کلاس فن بیان و سخنوری چگونه می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد؟

دوره های شعر خوانی صرفا خواندن شعر توسط یک نفر نیست. در این دوره ها کارآموزان به ترتیب و برای جمع، شعرهایی که استاد آموزش داده است را خوانده و معنی می کنند.

در این کلاسها استاد ایرادهای خواندن و حرکات دست و صورت کارآموزان را مورد دقت قرار داده و ایرادهای آنان را برطرف می سازد. همین امر موجب می شود که کارآموزان در انتهای دوره توانایی سخنرانی و سخنوری پیدا کرده و بتوانند در میان جمع به زیبایی متن بخوانند و یا آنچه را که فهمیده اند به دیگران منتقل سازند.

مدت دوره های شعرخوانی و سخنوری چند جلسه است؟

دوره ها معمولا 8 جلسه 2 ساعته است و دوره های سخنوری در تهران برگزار می شود. طی این دوره کارآموزان مهارت خواندن و معنی کردن شعر و همچنین ارتباط موثر با سایرین را آموزش می بینند.

در شروع کلاس استاد یک بخش از شاهنامه و یا مثنوی را انتخاب کرده و شروع به خواندن و معنی کردن می کند و مشکلات هر یک از کاراموزان را برطرف می سازد.

در انتهای کلاس کارآموزان به ترتیب در مقابل سایرین، درس های جلسه قبل را خوانده و معنی می کنند و همین امر موجب می شود که بتوانند اعتماد به نفس خود را افزایش داده و مهارت سخنوری و زبان بدن را بیاموزند.

این کلاس ها در کافه کتابی بسیار زیبا به نام کافه کتاب سلوی واقع در میدان هفت تیر تهران با طعم چای و قهوه برگزار می شود و علاقه مندان می توانند برای شرکت در این کلاس ها ثبت نام کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های زیر تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب نمایید:

تلفن های تماس: 88684530 و 88688527

فن بیان

1 در مورد “دوره های آموزش شعرخوانی و کلاس فن بیان و سخنوری”

  1. بازتاب: دوره های آموزش شعرخوانی و فن بیان و سخنوری - انتشارات امید سخن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا