ما در عصری زندگی می کنیم که به علت نیازهای روزمره و برای بهتر و سالم تر زندگی کردن،به حجم زیادی از اطلاعات و بنابراین به فناوری اطلاعات و رسانه ها نیازمندیم.
اطلاعاتی از قبیل اخبار وقایع، تجربیات، تحقیقات و حتی موارد هنری، تفریحی و….
فناوری اطلاعات
امکان دسترسی عموم به این حجم از اطلاعات مدیون اختراعات بی شماری در عرصه ی علم و فناوری،
به ویژه ابزارهای مناسب جهت انتقال اطلاعات در سطح وسیع، می باشد .
بزارهایی مانند، رادیو، تلویزیون، کتاب، روزنامه، دیسک های صوتی تصویری، شبکه ی جهانی کامپیوتری (اینترنت) و غیره.
این ابزار و وسایل ارتباط جمعی را رسانه می نامند. مسلما قدرت یک رسانه در سادگی استفاده، هزینه ی پایین تولید،
قابل دسترس بودن برای عموم و جذابیت ارائه اطلاعات (کیفیت) آن است.
رسانه ها باعث می شوند انواع منابع اطلاعاتی در اختیار عامه ی مصرف کنندگان قرار گیرد.
برای این که این انتقال اطلاعات از منابع اطلاعاتی تا مشتری امکان پذیر بشود، سه مرحله ی اجرایی و عملیاتی زیر می بایست انجام گیرد.
الف- قبل از رسانه
ب- رسانه
ج- توزیع
1-4-1- قبل از رسانه: در این مرحله، اطلاعات از منابع مورد نظر انتخاب،
تنظیم، طراحی و آماده می شود.
نوع آماده سازی اطلاعات در این مرحله، بستگی به وسیله و روشی دارد که قرار است اطلاعات از طریق آن به گیرنده برسد.
معمولا شرکت های طراحی، آژانس های تبلیغاتی، ناظرین چاپ و غیره عمل قبل از رسانه و آماده سازی اطلاعات را به عهده می گیرند.
2-4-1-رسانه: بعد از این که اطلاعات مورد نظر آماده و طراحی گردید،
مرحله تولید و انتقال این اطلاعات،
نسبت به روش انتخاب شده، صورت می گیرد. برای مثال انتقال یک برنامه تصویری (فیلم) توسط شبکه تلویزیونی
و یا ضبط آن به روی نوارهای کاست ویدیویی، تولید امواج تلویزیونی (رادیویی) و یا تولید کاست ویدیویی در این بخش انجام می گیرد.
3-4-1-توزیع: در این مرحله اطلاعات انتقال داده شده توسط رسانه
توزیع می شود و در اختیار مشتری و مصرف کننده قرار می گیرد.
تماشا کردن تلویزیون، گوش کردن به رادیو، خرید کتاب، دریافت اطلاعات از شبکه جهانی کامپیوتری
و یا تهیه ی یک نمونه توسط چاپگر رومیزی، همه ی انواع مختلف توزیع اطلاعات اند.
5-1-تقسیم بندی رسانه ها
تقسیم بندی رسانه ها به گروه های مختلف به دلیل این نیست که بتوان کاربری، با قدرت جایگزینی یک رسانه توسط
رسانه دیگر را مورد بررسی قرار داد، بلکه به دلیل آن است که بتوان هر گروه را به طور مستقل مورد مطالعه و تحلیل قرار داد.
گاه علاقه ی زیاد نسبت به فناوری های جدید موجب می شود تصور کنیم که هر فناوری جدید به زودی جایگزین فناوری پیشین خواهد شد.
ولی تجربه های گوناگون به دفعات ثابت کرده که این تصورات پایه و اساسی ندارد.
برای مثال، در حدود سال های 1920 میلادی پیش بینی می شد که رادیو جایگزین چاپ شود؛
در حدود سال های 1950 پیش بینی می شد تلویزیون جایگزین چاپ شود؛
در حدود سال های 1980 پیش بینی می شد که کامپیوتر جایگزین چاپ شود؛
در حدود سال های 1990 پیش بینی می شد که شبکه ی جهانی کامپیوتری (اینترنت) جایگزین چاپ شود.
ولی همان طور که امروز می دانیم همه آن پیش بینی ها نه تنها غلط و بی پایه بودند، بلکه برعکس رسانه هایی مانند
رادیو و تلویزیون و حتی شبکه جهانی اینترنت باعث شدند میزان استفاده از رسانه های دیگر مانند رسانه ی چاپ افزایش هم پیدا بکند.
امروز انواع مختلف رسانه ها را به دو گروه اصلی چاپی و الکترونیکی تقسیم می کنند.
1-5-1-رسانه ی چاپی: آمار و ارقام تهیه شده از سراسر جهان نشان می دهد که
استفاده از رسانه های چاپی جهت اطلاع رسانی،به عموم در حال رشد و افزایش است.
در پایان هزاره دوم، مجله ی تایمز یوهانس گوتنبرگ،
مخترع آلمانی را، به خاطر اختراع دستگاه چاپ و تاثیر مستقیمی که اختراع او در پرورش افکار عمومی و بروز تحولات اجتماعی،
از طریق در دسترس ساختن کتاب برای عموم، به جا نهاد، به عنوان یکی از چهره های برتر این هزاره انتخاب کرد
و اختراع او را به عنوان مهم ترین اختراع هزاره ی دوم معرفی نمود.
کارهای چاپی امروزه بسیار متنوع و زیاد شده است. اگر به اطراف خود نگاه کنیم
موارد مختلفی از کارهای چاپی مانند کتاب، مجله، بروشور و…. را خواهیم دید.
باید دانست که تقسیم بندی تولیدات چاپی این امکان را فراهم می سازد که مراکز ارائه کننده ی خدمات چاپی
بتوانند به صورت تخصصی نسبت به فعالیت های خود، از نظر تجهیزات، امکانات مورد نیاز، بازاریابی،
حجم کاری و حتی برنامه های توسعه تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند.
برای مثال، اگر یک مرکز چاپ و انتشارات قصد فعالیت و سرمایه گذاری جهت تولید کتاب را دارد،
می بایست تجهیزات مورد نیاز را برای این کار فراهم کند. این تجهیزات اگرچه کارایی بالایی برای تولید کتاب دارد
ولی نسبت به تولید دیگری مانند چاپ بسته بندی، مناسب نیست لذا هر گونه استفاده
از آن برای چاپ روی بسته بندی بیهوده و موجب اتلاف منابع اقتصادی خواهد بود.
نوع دیگری از تقسیم بندی تولیدات چاپی به شناسایی مشتریان کارهای چاپی و بازارهای مختلف کاری و درآمدی بازمی گردد.
برای مثال، اگر مرکزی قصد ارائه خدمات چاپی برای تولید کارت تبریک و یا کارت ویزیت دارد،
می تواند چاپ انواع بروشورها را نیز در برنامه ی کار خود قرار دهد؛ زیرا مشتریان کارت های ویزیت اغلب کسانی هستند
که به دلیل نوع فعالیتشان به چاپ بروشورهای تبلیغاتی هم نیاز دارند.
علی رغم آن چه در بالا به آن اشاره شد، تولیدات چاپی را معمولا به دو روش تقسیم بندی می کنند:
الف- تقسیم بندی بر اساس چرخه ی زمانی تولید
ب- تقسیم بندی بر اساس نوع محصول
6-1-تقسیم بندی تولیدات چاپی نسبت به چرخه ی زمانی تولید
در این روش، سیکل یا چرخه تولید فقط از نظر زمان مد نظر قرار می گیرد. بدین معنی که:
آیا تولید کار چاپی دارای یک دوره ی زمانی مشخص (متناوب) است؛ مانند روزنامه که هر روز چاپ می شود،
یا مجله که هفتگی، ماهانه یا فصلی چاپ می شود. و یا این که، برعکس، نوع کار چاپی دارای هیچ گونه تنظیم تولیدی نیست؛
مانند کارت ویزیت و بروشور که بسته به سفارش مشتری تولید می شود.
به آن گروه از تولیدات چاپی که تناوب زمانی مشخص ندارند. مانند کارت ویزیت، کاتولوگ، پوسترهای تبلیغاتی و غیره،
که بیشتر جنبه ی تبلیغاتی و تجاری دارند گروه «چاپ تجاری» می گویند.
برای مثال، کتاب های درسی جنبه ی تجاری ندارند بلکه همواره، به دلیل نیاز فرهنگی و آموزشی چاپ می شوند؛
پس شامل گروه دوره ای می باشند.
1-6-1-چاپ های تجاری: همان طور که گفتیم و از اسم آن نیز معلوم است
چاپ های تجاری جنبه ی تجاری و تبلیغاتی دارند
و دارای نظم زمانی مشخصی نیز نیستند. به طور کلی نیاز به چاپ های تبلیغاتی و تجاری، بسته به شرایط اقتصادی،
تولیدی و نیاز مشتری متغیر است. یک کارخانه ممکن است مدت ها محصول جدیدی به بازار ندهد و
لذا نیازی هم به بروشور جدید نداشته باشد و یا این که برعکس پیوسته محصولات جدیدی را برای عرضه
در نمایشگاه های تجاری آماده می کند که در این صورت نیاز به بروشور، پوستر و غیره جهت اطلاع رسانی به عموم دارد.
مشتریان تولیدات چاپی را معمولا مراکز تبلیغاتی، بازرگانان، کارخانه ها، شرکت های خصوصی خدماتی، و غیره تشکیل می دهند.
2-6-1-چاپ های دوره ای : گروه چاپ های دوره ای شامل انواع تولیدات چاپی است
که به صورت دوره ای سفارش داده می شود
و دارای نظم تولیدی است. روزنامه ها و هفته نامه ها در گروه چاپ های دوره ای قرار می گیرند.
بدیهی است که جمع آوری و آماده سازی اطلاعات مورد نظر برای چاپ، با چنین نظمی در تولید، نیاز به شرایط و امکانات ویژه ای دارد.
به همین دلیل این بخش از کار، یعنی آماده سازی اطلاعات، توسط ناشر انجام می گیرد.
ناشران معمولا سفارش دهنده و مشتری این گروه از تولیدات چاپی هستند./ فناوری اطلاعات و رسانه ها
نام کتاب: مبانی چاپ
مولف: مجید پرهیزگار
برگرفته از سایت: www.chap.sch.ir
برگرفته از سایت:www.chap.sch.ir